Finančna pismenost za odrasle 2022-2024
Projekt Finančna pismenost za odrasle 2022-2024 (krajše FPO 2022-2024) je bil izveden med ukrepi Načrta za okrevanje in odpornost (NOO) in je sodil v razvojno področje Pametna, trajnostna in vključujoča rast, komponenta 5: Krepitev kompetenc, zlasti digitalnih in tistih, ki jih zahtevajo novi poklici.
S projektom FPO 2022-2024 smo odgovarjali na potrebe odraslih po dvigu finančne pismenosti, ki ga je nakazalo več raziskav, med drugim ”rezultati raziskave Finančna pismenost odraslih v Sloveniji iz leta 2019″, ki so pokazali, da so do svojega finančnega znanja najbolj kritične osebe v starostni skupini 55-65 let (le 6 % jih svoje znanje ocenjuje kot visoko). Med njimi jih kar 44 % meni, da se komaj prebijajo iz meseca v mesec. Starostna skupina 25-34 let na drugi strani dosega najnižji indeks finančne pismenosti in je najmanj zadovoljna s svojo finančno situacijo, saj menijo, da so prezadolženi. Evropska komisija v Zeleni knjigi o staranju posebej opozarja na finančna tveganja oziroma revščino v starosti zaradi zmanjšanja dohodka ob upokojitvi (NOO, str. 341).”
Ukrep finančne pismenosti za odrasle je imel dva dela:
- reformni del »s prenovo vzgojno-izobraževalnega sistema za zeleni in digitalni prehod«, v katerega so bile vključene razvojne aktivnosti ter
- investicijski del »s celovito transformacijo (trajnost in odpornost) zelenega in digitalnega izobraževanja, kjer je bil poudarek na izvedbi zamišljenih ukrepov«.
Podlage za razvoj in izvajanje programov za zviševanje ravni finančne pismenosti odraslih je Ministrstvo za izobraževanje, znanost in šport (MIZŠ) zagotovilo v okviru Resolucije o nacionalnem programu za izobraževanje odraslih 2022-2030. Finančna pismenost je bila vključena med ukrepe na področju splošnega neformalnega izobraževanja odraslih.
Namen ukrepa finančne pismenosti za odrasle je bil doprinesti k strateškemu razvoju finančne pismenosti na treh ključnih področjih, ki odraslim omogočajo doseganje in ohranjanje finančnega blagostanja v času nepredvidljivih ekonomskih in družbenih sprememb. Ta tri ključna področja finančne pismenosti so bila:
- obvladovanje osebnih in družinskih financ in zadolževanja;
- osebno in družinsko finančno načrtovanje ter varčevanje za prihodnost;
- poznavanje nevarnosti in preventivno ravnanje pred zlorabami in prevarami.
V okviru projekta FPO 2022-2024 je bila pripravljena analiza stanja in potreb po razvoju finančne pismenosti pri odraslih v Sloveniji. Na podlagi rezultatov analize smo pripravili smernice za pripravo javnoveljavnih in vzorčnih neformalnih programov za odrasle. V skladu z ugotovljenimi potrebami in strokovnimi smernicami so bili pripravljeni novi javnoveljavni in neformalni programi za dvig finančne pismenosti pri odraslih. Razširjena ponudba izobraževalnih programov finančne pismenosti za odrasle bo omogočila izvedbo investicije NOO v točki E, ki je namenjena celoviti transformaciji (trajnost in odpornost) zelenega in digitalnega izobraževanja.
Novi programi finančne pismenosti za odrasle bodo pripravljeni tako, da jih bo mogoče prilagajati potrebam različnih lokalnih okolij in tudi za potrebe različnih ciljnih skupin odraslih. Tako javnoveljavni kot tudi neformalni programi za dvig finančne pismenosti za odrasle so pripralvjeni tako, da so koristni in privlačni za učeče in nagovarjajo njihove konkretne potrebe in izzive, s katerimi se na področju ekonomije in financ srečujejo v resničnem življenju, zato je ekspertna skupina razvojnega projekta pripravila modularno zasnovo programov.
Reformni del projekta je izvedel Andragoški center Slovenije v sodelovanju z Ministrstvom za izobraževanje, znanost in šport, Ministrstvom za finance ter z omrežjem organizacij za izobraževanje odraslih.