Model programov
Nabor temeljnih zmožnosti v slovenskem modelu
- jedrna pismenost (to je v evropski opredelitvi »sporazumevanje v maternem jeziku«)
- sporazumevanje v tujih jezikih
- matematična kompetenca
- digitalna pismenost
- vseživljenjsko učenje (to je v evropski opredelitvi »učenje učenja«)
- socialne in državljanske kompetence
- samoiniciativnost in podjetnost
- splošna poučenost/znanje (kjer sta združena »kulturna zavest in izražanje« ter »naravoslovje« in »tehnika« iz evropske opredelitve)
Shema modela
Izvirnost slovenskega modela programov za pismenost je prav v tem, da programi najprej nagovorijo skozi temeljno praktično potrebo odraslih, nato skušajo čim bolj pozitivno oblikovati novo, pozitivno izobraževalno izkušnjo in s tem povzročiti novo/nadaljnjo potrebo po učenju oziroma udeležbo v kateri od oblik izobraževanja, kakor je prikazano na spodnji shemi (Javrh, 2011).
Ključna sprememba, ki nastane kot posledica posameznikove vključitve v izobraževanje, je sprememba izobraževalne izkušnje. Do te vodilne spremembe prihaja od znotraj – od negativnih, frustrirajočih doživetij med šolanjem k zanimivim, osvobajajočim se in vizije polnim doživetjem v skupini dobro delujočih učečih se – in je lahko ena od temeljnih poti iz začaranega kroga.
Taka sprememba je tudi način, da bo izobraževanje zagotovilo dolgoročne učinke pri ranljivih skupinah odraslih – paradigmatsko spremembo v pogledih na pomen učenja in vseživljenjskega prizadevanja za razvoj slehernega odraslega (prav tam, 2011).
Vir
- Javrh, P. (ur.) (2011). Obrazi pismenosti. Spoznanja o razvoju pismenosti odraslih. Ljubljana: ACS.